سیاستهای راهبردی دبستان هوشمند غیر دولتی " نوآوران "
دبستان نوآوران با توجه به تحقیقات خود ارزشهایی را در ۷ سرفصل ۴۰ بند به عنوان سیاستهای راهبردی در نظر دارد .
الف)خانواده
۱- نقش اصلی تربیت را به عهده خانواده می دانیم.
۲- فعالیتهای دانش آموز، برنامه های مدرسه و رویکرد مدرسه را به خانواده اطلاع خواهیم داد.
۳- شرایط ممکن را برای مشارکت چند بعدی خانوادهها در مدرسه فراهم می کنیم.
۴- مشاوره را نه به هدف ابلاغ راه حل بلکه به عنوان همراهی با خانواده در راه دستیابی به بهترین راه،یک اصل میدانیم.
ب) نیروی انسانی
۵- در آغاز دوره همکاری، رویکرد، برنامه ها و انتظارات خود را تبیین میکنیم.
۶- شرایط رشد و ارتقای کارکنان را فراهم میکنیم
۷- کارکنان در راستای رویکرد مدرسه، عمل میکنند.
۸- برای پاسخگویی به نیازهای متنوع دانش آموزان از مربیانی با تخصصهای متنوع استفاده میکنیم.
9- پرسنل مدرسه در برنامه های مدرسه نقش مشارکتی دارند.
10- همکاران مدرسه پایبند به اصول مذهبی با پرهیز از افراط و تفریط هستند.
پ) ارتباطات
11- الزامات آموزش و پرورش را رعایت میکنیم.
12- رویکرد خود را به جامعه معرفی میکنیم.
13- تجربیات خود را با دیگر اعضای خانواده به اشتراک میگذاریم و از تجارب آنها بهره می جوییم.
14- تعاملات ما بر اساس احترام و اعتماد است.
ت) یادگیری
15- فرآیند یادگیری در دبستان ما مبتنی بر انگیزه های درونی است.
16- یادگیری توسط کودک شکل می گیرد و مربی نقش تسهیل گری دارد.
17- اشتباهات کودک به عنوان فرصتی برای یادگیری تلقی می شود و از کمترین میزان تنبیه استفاده می شود .
18- در طراحی فرآیند یادگیری به تفاوتهای فردی دانش آموز توجه می کنیم.
19- فرآیند یادگیری طوری طراحی می شود که تا حد امکان منجر به تجربیات عینی دانش آموز شود.
20- در طراحی فرآیند یادگیری به رشد همه جانبه دانش آموزان توجه می کنیم.
21- مدرسه رسالت آموزشی خود را به خانواده تحمیل نمی کند.
22- مدرسه رسالت آموزشی خود را به خاطر تاثیر پذیری از جو سازی ها ی احتمالی کنار نخواهد گذاشت.
23- با ایجاد حداکثر تنوع در فرآیند یادگیری در حد امکان فرصت انتخاب گری به دانش آموز می دهیم.
24- محتوای آموزشی برگرفته از زندگی طبیعی و واقعی کودک است.
ث) ارزشیابی
۲۵- در طراحی فرآیند یادگیری به خود ارزیابی دانش آموز توجه می کنیم.
۲۶- ارزشیابی هر دانش آموز را متناسب با روند رشد خودش انجام می دهیم.
۲۷- مدرسه، ارزشیابی رفتارهای دانش آموز را به ویژگی های شخصیتی او تعمیم نمی دهد.
۲۸- ارزشیابی نباید به مقایسه بین دانش آموزان منجر شود.
۲۹- در ارزشیابی آموزشی، از روشهای مختلف جمع آوری اطلاعات استفاده می کنیم. نظیر مشاهده، گفتگو، ثبت تصویر، فیلم، جمع آوری تولیدات و…
۳۰- گزارش فعالیتهای کودک در مدرسه از طریق توصیف به خانواده به صورت منظم ماهانه ارایه می شود.
۳۱- فرآیندها و برنامه های مدرسه را مستند می کنیم.
۳۲- برای ارزیابی عملکرد مدرسه، نظام ارزشیابی میدانی خواهیم داشت.
ج) دانش آموز
۳۳- مدرسه برای کودکان نشاط آور است و تربیت کودکانی شاد از اهداف آن می باشد.
۳۴- کودک قبل از ثبت نام، برای داشتن حداقل های لازم برای یادگیری، ارزیابی می گردد.
۳۵- دانش آموزان خاص در صورت مهیا بودن شرایط حضور آنها در مدرسه، ثبت نام خواهند شد.
۳۶- مدرسه تفاوتهای فردی کودکان را به رسمیت می شناسد و در آموزش و ارزیابی به آن استناد می کند.
چ) ابزارها و فضاهای آموزشی
۳۷- ابزارهای آموزشی مدرسه باید سطوح مختلف توانایی و علایق دانش آموزان را پوشش دهد.
۳۸- مدرسه مجهز به نرم افزار و سخت افزار های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
۳۹- فضاهای مدرسه متناسب با تعداد دا نش آموزان است.
40- مدرسه مجوز های لازم را در سطوح هوشمند سازی دارا می باشد.
شکیبا باشید...